Köprüden önce son çıkış var mı?
İstanbul’un, Avrupa yakası ile Asya yakası arasındaki yoğun trafiğin nasıl çözülebileceği sürekli bir tartışma konusu ve 3. köprü meselesi ve güzergahı sıkça gündeme getiriliyordu. 29 Nisan’da Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş tarafından “3.köprü güzergahı, Beykoy Poyrazköy ve Sarıyer’in Garipçe Köyü üstünden geçecek” diye açıklandı. GSÜ İletişim Fakültesi 1. Sınıf öğrencileri Sarıyer  Belediye Başkanı Şükrü Genç ve Beykoz Belediye Başkanı Yücel Çelikbilek ile görüştü, köprü güzergahının belirlenme aşamasında oynadıkları rolü sordu.

Haber ve Fotoğraflar: Ceyda Ulukaya, İpek Neşe Arslan, Melek Nur Dudu, Murat Özkılınç, Orhan Tanrıkulu, Ömer Ali Ünal, Özgür Erdem Uzun, Ulaş Manazoğlu, Vedat Ateş
Kapak Fotoğrafı: Elif Kübra Çebi  Arka Plan Fotoğrafı: Arda Kurtoğlu




“3. Boğaz köprüsünün adı ve halk desteği yok”

İstanbul’un, Avrupa yakası ile Asya yakası arasındaki yoğun trafiğin nasıl çözülebileceği sürekli bir tartışma konusu. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş “3.köprü güzergahı, Beykoz Poyrazköy ve Sarıyer’in Garipçe Köyü üstünden geçecek” diye yeni güzergahı açıkladı. GSÜ İletişim Fakültesi 1. Sınıf öğrencileri Sarıyer  Belediye Başkanı Şükrü Genç ve Beykoz Belediye Başkanı Yücel Çelikbilek ile görüştü, köprü güzergahının belirlenme aşamasında oynadıkları rolü sordu. 

3. Boğaz köprüsünün ayaklarından birinin Sarıyer’den geçmesine karşın, Sarıyer  Belediye Başkanı Şükrü Genç, köprü projesi hakkında fikrinin dahi sorulmadığını söyledi ve  köprünün İstanbul’un trafik sorunlarını çözemeyeceğini şöyle savundu “Bu proje hayata geçirilirse İstanbul yok olacak” 
Başkan Genç, plana neden bu kadar karşı olduğunu açıklarken “ Daha evvel yapılan Boğaziçi köprüsünün ve Fatih Sultan Mehmet köprüsünün ardından orman alanları önemli ölçüde tahrip oldu. Bunun yanı sıra, bu köprülerin yapımı, beraberinde Samandıra, Sultanbeyli gibi gecekonduların ve çarpık kentleşmenin olduğu yüzbinlerce insanın yaşadığı yeni yerleşimler doğurdu. Bu bölgelerin sorunları bugün halen çözülemiyor” dedi. Bu açıklamalarından sonra Başkan Genç’e “ Peki 3. köprünün yapılmasında bu kadar ısrarın sebebini nedir? ” diye sorduk. Genç bu konuda oluşan arazi rantlarına işaret ederek “Aylar evvelinden araziler satın alındığını duyduk. 3. köprünün yapımından çıkarı olanlar var. Önemli olan husus bu” dedi. 
İstanbul’un başlıca problemi olan çarpık kentleşmenin  önlenmesi için öncelikli görevin Büyükşehir Belediyesine ve alt belediyelere, bilim adamı ve araştırmacılara düştüğünü söyleyen Şükrü Genç, projenin şu ana kadar açıklanan kısmındaki teknik aksaklıkları da eski bir inşaat mühendisi gözüyle şöyle açıkladı:

 “İki gidiş iki geliş için şerit yapılması basit mühendislik hesabıyla 10 metre genişliğinde ve 60 kilometreden fazla bir otoyolun İstanbul’un su havzaları ve en büyük yeşil alanlarından geçmesi demek. Üstelik viyadüklerle ormanın üzerinden otoyolu geçirmek ve yalnızca transit taşıtların kullanacağı şekilde düzenlemek mantıklı değil. Yeni köprü şu anki iki köprünün yükünü en fazla %10 azaltabilecek.”
Başkan Genç 2. köprü felaketini yaşamış biri olarak  panik içinde olduğunu söyledi ve ekledi:  ”Umarım Beykoz Belediye  Başkanı da 3.köprü projesinin yaratacağı bu felakete karşı bizimle birlikte hareket eder”. Söz Beykoz’da.





“Üst üste binmiş İstanbul’u yayarak rahatlatacağız”


İki köprünün İstAnbul’a yetmediğini dile getiren Beykoz Belediye Başkanı Yücel Çelikbilek, Garipçe-Poyrazköy arasında yapılması planlanan köprünün İstanbul trafiğini rahatlatacağını savunuyor.
 
“Köprü bir ihtiyaç”

3. köprü projenin açıklanmasıyla beraber köprünün İstanbul trafiğini bir çözüm olup olmayacağı, İstanbul’un akciğerleri olan ormanların ve su havzalarının tam ortasından geçecek olması gibi birçok konu tartışılmaya başlandı. Çelikbilek için 3. Köprü bir ihtiyaç: “Bu konuda muhalefet edenlerin söyledikleri tutarlı değil. Türkiye’de bir anlama zorluğu var. Bunlar birinci köprüye de ikinci köprüye de karşı çıktılar. Köprü nereye yapılırsa yapılsın sorun olur, olmaması mümkün değil. Biz, üst üste binmiş olan İstanbul’u yayarak rahatlatacağız”.

Başkan Çelikbilek, 3. köprünün doğayı katledeceğine yönelik argümanlara yanıt olarak, “Zaten şu aşamada köprünün Beykoz’a doğrudan bir çıkışı olmayacak.Tabii bundan 20 sene sonra yapılırsa onu bilemem.Buradaki ormanlar korunacaktır. Bundan kimsenin şüphesi olmasın. Köprüyle birlikte 570 bin ağaç kesileceği söyleniyor.Fakat bunun yerine 2,5 milyon fidan dikileceği unutulmamalıdır. Burada kimse ormanlardan bir rant elde etmeye kalkmasın. Buna izin vermem” dedi. 

“Şehir planlarında olmaması gayet normal”

3. Köprü projesinin şehrin 1/100.000’lik planlarında bulunmaması konusunda ise “Proje planlarda yok diyorlar. Bu gayet doğal. Son yapılan şehir planı, projenin tasarımından önce hazırlanmıştır. Şehrin planları hazırlandıktan sonra her yere asılır. Köprü o planlarda olsaydı arsa spekülatörleri orayı şimdiden bitirmişlerdi. Muhalefet böyle söyleyince, vatandaşın da haklı olarak kafası karışıyor, ama sorun yok” diye konuştu.

“Devlet kazançlı durumda”

Köprünün tartışılan bir diğer yönü ise maliyet. Başkan, Projenin yaklaşık 6 milyar dolara mal olacağı belirtti, projenin %75’inin kamu arazisi üzerinde olduğunu vurguladı: “Bu haliyle kamulaştırma bedeli de düşük olacaktır”.


Anasayfa | Bağlantılar | Hakkımızda | İletişim | Site Haritası Gsü Bim 2010 & Ver. 1.0.0.3