Tablet gazete devrimi



 
Kullanıcılara okuma kolaylığı ve interaktivite sağlayan tablet bilgisayarların piyasaya sürülmesi ve internet teknolojilerinin gelişimi medya sektörüne de yansıdı. Medya devi Murdoch’ın iPad’e özel ‘The Daily’nin geçen sene yapılan duyurusunun ardından sesi giderek artan bir şekilde duyulan tablet gazeteler, medyanın kurallarını değiştirecek gibi görünüyor.

Haber: Ulaş Manazoğlu

Murdoch’un sahip olduğu News Corporation şirketinin Apple ile anlaşarak çıkarttığı The Daily, ‘tablet gazete’ terimini medya sektörüne tanıtarak yeni bir yayıncılık dönemi başlattı. Tablet bilgisayarlar üzerinden yapılan yayıncılık, medya alanındaki rekabeti basılı mecradan dijital mecraya taşımaya başladı.

Tablet gazeteler çıkalı kısa bir süre geçmesine rağmen Murdoch, The Daily’nin hedefinin 15 milyon iPad kullanıcısına ulaşmak olduğunu söylüyor. Tablet gazetelerin raflarda henüz bir senedir bulunması ve bununla birlikte insanların tabletten okuma alışkanlığını henüz tam olarak edinmemiş olması,  The Daily'nin önündeki engelleri oluştursa da, iPad’lerin hedef kitle için oldukça uygun sayılabilecek 499$’dan başlayan fiyatlarla satışa sunulması, Murdoch’ın The Daily’sini ulaşılabilir kılıyor. Medya patronu, hesabını iyi yapmış olacak ki tablet sektöründe rakipleri karşısında avantajı ele geçirmek uğruna yaptığı 30 milyon dolarlık yatırım, tek kalemde yapılabilecek bir hayli heyecan verici bir rakam.

Dünyada “The Daily ha çıktı ha çıkacak” heyecanı yaşanırken, Türkiye’de Nurcan Akad ve Tolga Yeniyurt, sektöre hızlı bir şekilde girerek bu sene Ocak ayında Murdoch’tan önce ilk tablet gazeteyi çıkarttılar. ‘Zete’ adlı gazeteleriyle bir ilki gerçekleştiren ikili, Türkiye’de de medyaya yeni bir soluk katmış gibi görünüyor. Zete ekibi, bu platformda gerçekleştirdiği gerçek zamanlı habercilik ile dijital yayıncılıkta yeni bir uygulamaya imza attı. Bu, Zete’yi The Daily’den ayıran temel özelliklerden biri. Zira The Daily’nin hazırlanışı bildiğimiz basılı gazete modeli üzerine kurulu ve günlük yayınlanıyor. Gazeteciler içeriği hazırladıktan sonra gazeteyi basılmak üzere matbaaya değil, dijital ortama yüklüyorlar. Oysaki Zete popüler RSS uygulamasını andıran bir ana sayfaya sahip. Haberler ajanslara düştükten kısa bir süre sonra düzenlenip, ana sayfada bloklar içine yerleştiriliyor ve yeni haber eklendikçe bloklar aşağıya doğru kayıyor.

Yeni Medya Düzeni

Tablet bilgisayarların ortaya çıkışıyla beraber konuşulmaya başlanan bir başka konu da ‘Yeni Medya Düzeni’ oldu. Konuyla ilgili düşüncelerini aktaran Nurcan Akad, tablet gazete ile birlikte basında bağımsız yeni bir döneme geçildiğini söylüyor: “Tablet gazeteler, konvansiyonel medyadaki gibi büyük yatırımlar gerektirmiyor. Bu durum, bizleri ana akım medya sahipleri gibi başka işler yapmak zorunda bırakmıyor. Dolayısıyla sadece yayıncılıkla uğraşıyoruz” diyor.

Yeni düzenin, medyadaki dinamikleri zaman içerisinde değiştireceğini düşünen Akad “Yeni Medya Düzeni’ni gazetecilerin özgürleşmesinin bir fırsatı olarak görüyorum. Bu düzen, gazetecileri çok büyük sermayeli patronlara bağlı olmaktan kurtaracak. Yeni medya, okurlara da önemli imkânlar sağlıyor. Okurlar, daha farklı kaynaklardan daha objektif haberler alabiliyorlar” diyor.

iPad gazetesi Zete’nin fikir sahibi Tolga Yeniyurt da konuyla ilgili olarak, “Bu düzende okurun çıkarı ile biz yayıncıların çıkarları aynı. Eski medyada bu farklıydı. Bazen haber öyle yerlere geliyor ki patronların barikatlarına takılıyor. Çünkü ana akım medya sahipleri başka işler de yapıyorlar ve medyadan kar etmiyorlar. Medya, onlar için güçlerini ellerinde tutmaları için var olan araçlardan bir tanesi. Eskiden itici güç sermayeydi. Şimdi ise yaratıcılık” diye konuşuyor.

Gazeteci Cüneyt Özdemir’in imtiyaz sahibi olduğu Dipnot.tv yayın hayatına başlayan bir diğer iPad gazetesi. Dipnot.tv yapısal açıdan bir gazeteden çok dijital dergi ve paylaşım alanı konumunda. Dipnot ekibi, iPad’e özel dergiler çıkartıyor, önemli buldukları haberleri internet sitelerine koyuyor ve gündemi Dipnot.tv Blog bölümünde canlı olarak takip ediyor.

Eski medya tablete göz dikerse

Tablet bilgisayarların yaygınlaşmasıyla beraber geleneksel medya da gazetelerini tablet bilgisayar formatlarına taşımaya başladı. Ana akım gazeteler çeşitli farklılıklarla gazetelerini dijital dünyaya uyumlu hale getirmeye çalışıyorlar. Kimi gazeteler iPad uygulamalarını paralı olarak sunarken kimi gazeteler ise haber ve yazarlarının köşe yazılarını koymamayı tercih ediyor. Gazeteleri iPad platformundan uzak tutan sebeplerin başında, Apple'ın satış başına aldığı %30'luk yüksek komisyon geliyor. Gazetelerin son yıllarda düşen tirajları ve reklam verenlerin tablet gazetelere olan ilgisi yazılı basını adeta bir yola ayrımına sürüklüyor.


Anasayfa | Bağlantılar | Hakkımızda | İletişim | Site Haritası Gsü Bim 2010 & Ver. 1.0.0.3